شناخت تاثیر حالات صورت در زبان بدن بازیگری

تسلط و شناخت حالات صورت در زبان بدن بازیگری

بازیگران شخصیت ‌های اصلی در زمینه محصولات رسانه‌ای هستند؛ که به توسعه ی کاراکترهای روی کاغذ، ایجاد احساسات مختلف و یا پیشرفت یک روایت کمک می ‌کنند. بازیگران انتخاب شده در طول قالب ‌ریزی شخصیت ها می‌توانند نقش مهمی در درک و یا لذت بردن از یک محصول رسانه‌ای را داشته باشند. که بسیاری از این تولیدکنندگان انتظار دارند که بازیگران خاصی را با ژانر های خاص و مسلط بر زبان بدن بازیگری مرتبط کنند. رفتارها و بطور کلی حالات صورت می‌تواند به عنوان یک بخش طبیعی گرا و یا حتی غیر طبیعی توصیف شود. رفتار های غیر طبیعی اصولا توجه بیشتری را به خود جلب می کنند، و اغلب در فیلم ‌های کلاسیک هالیوودی مشاهده می‌شوند. غالبا بازیگران مشغول مطالعه تکنیک ‌های مختلف ارائه و یادگیری حالات متفاوت برای رشد شناخت و توسعه ی زبان بدن بازیگری هستند. اما عموما یک عامل ساده و در عین حال مهم را در ابزار بازیگری خود را نادیده می‌ گیرند؛ و آنهم به حالات چهره و تسلط به آن مربوط می شود.

تسلط و شناخت حالات صورت در زبان بدن بازیگری

 اگر چه این مساله برای پروژه‌های نمایشی تئاتری، عملا مهم نیست، ولی حالات چهره برای تست ها، فیلم‌ ها و حتی آثار تلویزیونی (هم سریالی و هم پروژه ‌هایی که بیشتر جنبه ی تجاری دارند) ضروری هستند. طبق گفته ی معروفی از سوی استانیسلاوسکی، حرکات بدن بازیگری اهرم هایی هستند، که برای به جریان در آوردن احساسات مختلف در ارتباط با یک حرکت شکل می گیرند. زیرا ذهن انسان اصولا مشاهده گر نیست، و حرکاتش را بررسی نمی کند. در نتیجه ی شناخت آن ها توسط یک بازیگر می توان قدرت بی نظیری را برای وی متصور شد.


نقش حالات چهره در حرکات بدن بازیگری

برای شناخت حالات چهره به خصوص در تلویزیون، چهره باید اصطلاحا در مقیاس اصولی و طبق یکسری حرکات بدن بازیگری قرار داشته باشد. اگر در حال تماشای یک نمایش تلویزیونی بوده باشید، ( ترجیحا یک سریال تلویزیونی ) متوجه خواهید شد که تصاویر کلوزآپ، یا نمای بسته از چهره‌ های هنرپیشه ها و احساسات بسیاری از آن ها به وضوح قابل تشخیص است. به همین دلیل، برای اینکه یک بازیگر بتواند از پس انجام این حالات و بروز دادن احساسات بربیاید، نه تنها باید با مطالب مربوط به آن آشنا باشد، بلکه باید مطمئن شود که حالات چهره اش که سعی در انتقال آن با عملکرد خود دارد، به خوبی با لحن وی همخوانی دارند. بیان صورت بازیگر یک شیوه قدرتمند برای بیان احساسات است که حتی حرکت های کوچک آن نیز می توانند دارای ویژگی های بسیار قدرتمند و نمادین باشند.

نقش حالات چهره در حرکات بدن بازیگری

 اعضایی از صورت که نقش مهمی را در زبان بدن بازیگری ایفا می کنند عبارتند از :

  • ابرو ها : ابروها به عنوان نشانه هایی مهم در بخشی از چهره دیده می شوند و اغلب مکان خوبی برای شروع توصیفات و شکل دهی زبان بدن بازیگری هستند.
  • چشم ها : چشم ها نیز قسمت مهمی از بیان صورت هستند. این اصطلاح برای توصیف تمرکز یک نگاه فردی بکار می رود. بطور مثال می توان اینگونه بررسی کرد که، آیا کسی که به دوربین نگاه می‌کند، به شخص دیگری یا حتی خارج از کادر نگاه می ‌کند؟ یا حتی می توان از منظری دیگر چشم بازیگران را در هنگام بروز احساسات عاشقانه یا غمگین به خوبی تشخیص داد. که به آن اتصال چشمی گفته می شود. حتی نگاه کردن به پایین و بالا و طرفین نیز می تواند به ترتیب نشان دهنده ی خجالت، غرور یا حواس پرتی و در نهایت انتقال حس شک و تردید باشد.
  • لب ها : بعضی شخصیت ها می توانند خیلی چیزها را بدون حرف و گفتمان بازگو کنند. . ماهیچه‌ های قدرتمند لب در بازیگری این امکان را دارند تا احساس غم، شادی، عصبانیت، بی حوصله گی ، تردید را به خوبی نشان دهند. بطور مثال لب هایی که از هر سو به داخل کشیده می‌شوند، نشانه ‌ای از ایجاد تنش بوده، و ممکن است حتی نشان‌دهنده ی نا امیدی و یا نارضایتی باشند. تمامی این موارد تنها با کج و جابجا کردن لب ها در زبان بدن بازیگری نقش ایفا می کند.
  • بینی : بینی که درست در وسط صورت قرار گرفته است، می‌تواند مقدار زیادی از زبان بدن بازیگری را به خود اختصاص دهد. بزرگ یا کوچک شدن اندازه ی آنها گاهی ابزار خشم و قدرت را منتقل می کنند. لمس آن نیز می تواند نمایانگر احساس شک یا با لذت نفس کشیدن می تواند نشان از رضایت و دلنشینی را در حرکات بدن بازیگری نشان دهد.

بیان چهره در زبان بدن بازیگری

بیان چهره در زبان بدن بازیگری

بیان چهره حکم صدای آن را دارد. زیرا بسیاری از واکنش ها در هنگام وقوع یک اتفاق توسط چهره ی بازیگر رخ می دهند. درست است که دست و پاها بخش مهم زبان بدن بازیگری را ایفا می کنند، اما بیان چهره بیشتر از پنجاه درصد از حرکات بدن بازیگری را در دست خود دارد. تربیت حس بیان چهره قسمتی است که می تواند از مرحله ی آغاز تا پایان آن را کنترل نماید. مانند کوک صدای خواننده ها و تحریر های یک آواز. اما در اینجا کار کمی دشوار تر است. زیرا یک ماهیچه باید نمایش موزون و آهنگینی را از خود نشان دهد. در هنگام حس گیری و ارائه ی این بیان، دو عامل مهم وجود دارد که عامل های بازدارنده و برنده نام گرفته اند. در نتیجه هرچه میزان تنش مابین این دو قسمت بیشتر باشد؛ جذابیت زبان بدن بازیگری بالاتر خواهد رفت.

زبان بدن بازیگری


علم میمیک صورت در حالات بدن بازیگری

از دیرباز تا کنون راه های مختلفی به دنبال پیدا کردن نشانه ‌هایی از تفکر و نشانه ‌هایی از احساسات اولیه، عشق، تنفر، لذت، درد و غیره در چهره ی انسان بوجود آمده است. میمیک صورت هنگامی که نقاب بازیگران در صحنه های کلاسیک منسوخ شد، بوجود آمد. و معرف حالات مختلف چهره در بخش هایی از هنر نمایش شد. امروزه ما در عصر تکامل هنر تئاتر و سینما زندگی می کنیم؛ که به همراه آن هنر حرکات بدن بازیگر نیز رو به پیشرفت است. آثار متعددی را می توان در نظر گرفت، که رابطه ی میان تقلید و هنر تئاتر شکسته شده؛ و مسیر جدیدی را در جهت استفاده از حالات مختلف صورت برای بیان احساسات، در زبان بدن بازیگری یافته شده است. در نتیجه، مهم نیست که زبان ملت ‌های مختلف چقدر متنوع باشد، چون مردم هنوز هم ممکن است در زمینه های متعددی من جمله حرکات و زبان بدن با هم مشترک باشند. و به راحتی مفاهیم مختلف را از طریق آن درک کنند.


شکستن حالات طبیعی چهره

شکستن حالات طبیعی چهره

هنگامی که شناسایی ویژگی های یک چهره توسط بازیگر انجام شود، نیاز به تغییر طبیعت و شکل عادی آن بوجود می آید. بازیگران باید قادر باشند عبارات چهره ای را که طبیعی و غیر طبیعی است، بشکنند. طبیعتا، منظور این است که برای اکثر واکنش‌ ها، حتی در واقعیت و خارج از فیلم حالات طبیعی وجود دارند، که توسط همه ی افراد قابل انجام است. اما در برخی صحنه ها ( چه تئاتر و چه فیلم های سینمایی و تلویزیونی ) باید کمی از حالت عادی چهره را به غیر عادی تبدیل کرد. چیزی که در واقعیت به طور معمول رخ نمی دهد، و می تواند به عنوان زبان بدن بازیگری، برای تماشاگر جالب باشد. اما این موضوع فارغ از حالت اغراق است. چهره ی بیش از حد ناراحت یا خوشحال، نمی تواند تعریف و انتخاب مناسبی در این زمینه باشد. به همین دلیل، واکنش های صورت ، بیشتر از همه، باید در جهت پاسخ دهی به واکنش های واقعی درونی آن باشد. در نتیجه ی تمامی این موارد، و برای داشتن زبان بدن بازیگری بهتر، یک هنرپیشه در صورت نیاز، باید بتواند حالات چهره خود را تغییر دهد. گاهی اوقات، آموختن مطالب جدید در این زمینه می تواند به وی در بروز احساسات درونی که به راحتی قابل انتقال نیستند، کمک کند. البته این که بازیگر مذکور قادر به انتقال چنین درگیری ‌ها و احساسات داخلی، به ویژه وقتی که در مقابل دوربین است، آسان‌تر از انجام می شود. در نتیجه این حرکات بدن بازیگری می تواند یک هنر ویژه برای یک بازیگر خاص بشمار آید. این حالت را می توان یک شکل درمانی تصور کرد. همانطور که وقتی بیمار می شویم به پزشک مراجعه می کنیم، در آوردن قالب چهره ای جدید از صورت یک بازیگر نیز می تواند به شکل بهبود زبان بدن بازیگری وی تلقی شود.


توانایی بیان داستان توسط چهره

توانایی بیان داستان توسط چهره

در زمان ‌های قدیم که فیلم‌ ها به شکل صامت تولید می شدند؛ بازیگران تنها بر حالات چهره و حرکات بدنی خود تکیه می‌کردند، تا بتوانند احساسات و مطالب خود را بیان کنند. به همین دلیل همه چیز باید بیش از حد اغراق آمیز شکل می گرفت. با ظهور صدا، نیاز بسیار کمتری به استفاده از حرکات بدن بازیگری به این شکل، و فوکوس بر روی صورت وجود دارد. اما ایده ی این موضوع که، انتقال یا بیان یک داستان با چهره ی بازیگر تغییری نکرده است.

جمع بندی نهایی

امکان بازگو کردن یک داستان با استفاده از کنار گذاشتن حرکات کلیشه و پویا تر کردن زبان بدن بازیگری صورت می تواند در نمایش های تلویزیونی و سینمایی نقش مهمی داشته باشد. همانطور که ذکر شد چهره بخش کلیدی را در حرکات بدن بازیگری ایفا می کند. در نتیجه با شناخت توانایی ها و قدرت استفاده از آن ها هر بازیگری می تواند از امکانات جسمی طبیعی و نهادینه شده در خود به خوبی برای انتقال احساسات و مفاهیم بهره ببرد.


مشاور هنرمندان و ورزشکاران پویا ودایع


 

شناخت تاثیر حالات صورت در زبان بدن بازیگری
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.